lördag 26 maj 2007

Att hantera ångest...

Ångesten kan vara på många olika sätt. Och kan hanteras på många olika sätt. Har du ett tips, en idé, något som brukar hjälpa? I detta inlägget samlar vi tips, för att kunna hjälpa varandra i det hemskaste. När allt river och sliter sönder inifrån.

Skriv som en kommentar, så lyfter vi upp det i inlägget efterhand...



  • skada inte dig
  • ring en vän som kan ge dig lugn
  • skicka ett sms till nån snäll så du kan göra konkret att du inte är helt ensam i världen
  • slåss. kanske ska du undvika att slå på människor. en sandsäck kan vara det ultimata, men det kan funka att slå på kuddar med. eller sparka. eller slänga dem hårt i väggen.
  • gå en promenad
  • när du mår lite bättre så skriv en lista på saker du kan göra när du mår riktigt dåligt. det kan vara svårt att tänka ut sakerna när man har värsta ångesten, lättare att bara läsa på en lista och försöka göra det som står där. man kan ha med människor som man kan ringa och deras telefonnummer, och saker som går att göra, tex ta en promenad eller slåss, sånt som du vet kan hjälpa just dig när det blir som värst.

Andningsövningar
Andningsövningar kan vara bra att göra när kroppen och psyket är i kaos. Om man andas lugnt styr man kroppen så att den "tror" att man är lugn, och så skickar den lugnande signaler till hjärnan, och det kan bli lättare att bromsa ångestattacken. Det finns olika versioner, och det är sådär som det alltid är, att du behöver hitta det som passar just dig, men här är ett par förslag.

  • Lägg dig på golvet på rygg. Andas in djupt, tills hela magen och bröstkorgen är fyllda av luft. Håll andan och räkna till fyra (sakta) och andas ut igen. Upprepa tills den lugna andningen går av sig själv och du inte behöver räkna till fyra och anstränga dig för att andas så sakta. Koncentrera dig hela tiden på det som känns i andningen; bröstkorgen, magen, halsen. Om du vill kan du ha händerna på magen och känna hur magen spänns ut och slappnar av. Koncentrera dig bara på det, vad som gjorde att du fick sådär mycket ångest är oväsentligt, bara andningen och magen och bröstkorgen är det du ska tänka på.
  • Andas i en fyrkant. Det här är en vanlig metod och är lätt att tillämpa var man än befinner sig.
    Välj ut någonting som du kan titta på som är fyrkantigt (kvadratiskt eller rektangulärt spelar ingen roll). det kan vara ett papper som ligger framför dig på bordet, en tavelram, ett fönster, en bok, det spelar ingen roll. Koncentrera dig först på hörnet längst ner till vänster. Följ vänsterkanten upp med blicken, sakta, medan du andas in och räknar till fyra. När du är uppe vid det övre vänstra hörnet så håll andan. Följ blicken längs med fyrkantens övre sida, räkna sakta till fyra och håll andan hela tiden. Vid övre högra hörnet börjar du andas ut, du följer högerkanten med blicken, och räknar till fyra. Från nedre högra hörnet till nedre vänstra hörnet följer du också med blicken och räknar sakta till fyra, men du är fri att andas som du vill. När du kommer till det nedre vänstra hörnet så börjar du om igen; andas in och räknar till fyra medan blicken följer kanten uppåt. Upprepa tills du känner dig lugnare.

2 kommentarer:

  1. Ångest är själens och kroppens sätt att visa dig vägen. Den är sann den kan bli din stora vän. Sätt dig ned och ta ett djupt andetag och fråga ångesten vad den vlll. Svaren handlar alltid om känslor som du tryckt tillbaka smärta,vrede,glädje,hot som i nutid påminner om det hemska hot som du en gång utsattes för. Det går inte att springa ifrån sanningen. Kram från överlevare.

    SvaraRadera