söndagen den 27:e maj 2007

Romaner om övergrepp

Det kan vara skönt att läsa romaner om det hemska. Att få känna igen sig, hitta någon att spegla sig i, även om det "bara" är en fiktiv romanfigur. Här samlar vi tipsen på böcker om detta. Och som de andra tipstrådarna är du varmt välkommen att delta. Skicka på mail overlevare@hotmail.com eller skriv in som en kommentar, eller använd formuläret som finns till höger. Vi flyttar in det i tråden efterhand. Skriv gärna något om boken med, vad den handlar om eller så.



  • Alexandras rum - Anna Mattsson
    Alexandras rum är en historia om en barndom. Man får följa Alexandra från att hon är riktigt liten och hela hennes uppväxt. Hennes styvpappa utsätter henne sexuellt och hon blir mobbad i skolan. Det är inte så mycket som är särskilt lätt i hennes liv, men det är en historia som är ljuvligt välskriven. Språket har en lugn och målande ton och övergreppen finns där, men det är ingen frossa i detaljer. Gav mig mycket igenkänning.

  • Flickan och Psykopaten : en bipolär historia - Isa Nordström Jönsson Idecember 1998 tackar jag ja till en middagsinbjudan från min chef och hans fru. Två år senare tvingas jag att flytta. Jag var mitt uppe i ett maniskt skov då jag började umgås med min chef och hans familj. Vår relation var vänskaplig och självklart jämlik. Jag kunde komma och gå som jag ville, trodde jag. Då jag till sist konfronterades med Mats mörka sidor och insåg att jag var i verklig fara var det redan försent. Mats ansåg att jag hade varit illojal mot honom - jag skulle straffas. Kampen mot bipolär sjukdom och traumatiska barndomsminnen var ingenting mot vad som väntade. I bokens andra del försöker jag bland annat att ge svar på vart man kan vända sig för att få hjälp om man utsatts för sexuella övergrepp i barndomen eller som vuxen. Vad händer då man polisanmäler en våldtäkt? Jag skriver om mina erfarenheter av bipolär sjukdom och om vägar tillbaka till ett helt liv igen, efter att ha utsatts för hot, trakasserier och sexuellt våld.


  • De ensammas hus - Anna Mattsson
    Fristående fortsättning på "Alexandras rum". Så om du bara vill läsa den ena går det alldeles utmärkt. Denna boken börjar där den förra slutade, där Alexandra har lyckats ta mod till sig och gå till skolkuratorn, söka hjälpen. Och denna boken handlar om den kampen, att hitta hjälpen, att ta sig igenom förhör, en rättegång, vad det gör med henne. Även denna bok på det ljuvligaste och bästa språk du kan tänka dig.

  • Vägar utan nåd - Anna Mattsson
    Sista boken om Alexandra. Handlar om hur svårt det är att hitta sitt eget liv, sig själv. När övergreppen tar slut, då borde man vara glad. Allt borde bli bra. Men det är inte alls så lätt.

  • Rör mig inte! - Cynthia Voight
    Denna bok utspelar sig under en enda dag. Dagen börjar med att Tish -med dragen kniv- konfronterar styvpappan som utsatt henne, men styvpappan tar inte henne på allvar. Det händer mycket under denna enda dag. Det är en berättelse om kampen, effekterna, om ett försök att bli fri. Mycket stark bok, och man blir också stärkt av att läsa den.

  • The tale of one bad rat - Bryan Talbot (seriealbum)
    Alltså detta är ju inte en roman utan ett seriealbum, men vill tipsa ändå. Det handlar om en tjej som blir utsatt för incest och om hennes ångest, kamp att göra sig fri och konfrontation med förövaren. Grymt bra, både sättet att lyfta fram historien med tecknandet, och innehållet i sig. (är på engelska)

  • Ut ur mörkret - Linda Caine & Robin Royston
    Det här är berättelsen om Lindas process, från att hon mår dåligt på gränsen till undergång, till att hon får upp minnen av hemska saker som hänt i hennes barndom. Robin Royston var hennes läkare och terapeut under de här åren och boken är upplagd så att de skriver i stort sett varannat kapitel. Det ger en annorlunda struktur och också en annorlunda trygghet och insikt i vad som egentligen händer att få det från två perspektiv parallellt. Ruskigt stark och bra bok.

  • Flocken av Joan Frances Casey och Lynn Wilson
    Detta är också en bok som passar lika bra här som bland romantipsen, eftersom det är en självbiografisk roman om läkningsprocessen. Flocken handlar om en kvinna som efter att ha blivit utsatt för sexuella övergrepp splittrat sig i flera olika delar. Den börjar när kvinnan söker terapi, och man får följa resans gång när de olika delpersonligheterna träder fram, blir tydligare, och utvecklas. Joans egna berättelse om det som var varvas med terapeutens anteckningar. Det är en bok om den kamp och den resa som det terapeutiska arbetet är. I de båda olika skildringarna av vad som händer blir terapiprocessen tydlig på många olika sätt, och det hjälper mig att förstå saker som händer i min egen process, och i mina egna reaktioner.

  • När harpalten ylar av Truddi Chase
    Ännu en självbiografisk roman om en splittrad identitet efter grova övergrepp i barndomen. Truddi är i själva verket inte en person, utan har över 90 olika bitar i sig, och det är dessa som tillsammans berättar historien. Boken följer den terapeutiska processen och delpersonerna blir mer medvetna om varandra, och lär sig mer och mer att acceptera varandra och samarbeta. Samtidigt kommer minnena fram, lite i taget. Boken skildrar väldigt starkt det kaos som Truddi och alla personer inom henne upplever, och den kamp det är att överhuvudtaget överleva processen och de minnen som kommer fram. Samtidigt är boken inte dominerad av kaoset, den är dominerad av den hoppfulla känslan av läkande och framsteg.

  • Sofia Rapp Johansson - Silverfisken.
    I en rea-trea nånstans i Sverige bor lillfia. När hon fyller år bjuds dagiskompisarna plus mammas och pappas polare, fast det är visst bara polarna som kommer. Med dunken framtrollad kan vad som helst hända. Fialiten får en kniv i present som hon gömmer under badkaret. Ibland tar hon fram den för att lätta på trycket. Och när dagisfröknarna ställer jobbiga frågor berättar hon ingenting. Inte heller när läkarna på sjukhuset eller Soc-tanterna frågar. Inte om pappa, inte om hans polare, ingenting om det som händer i rea-trean någonstans i en stad precis som alla andra i Sverige. Silverfisken är en lyrisk monolog om att överleva i en miljö, det egna hemmet, där det som borde vara ens trygghet är ens värsta fiende. Med ett halsbrytande och lika delar rått som komiskt språk fångar Rapp Johansson det lilla barnets skakande upplevelser av en obegriplig värld.

  • Trilogin om Tora av Herrbjörg Wassmo
    Böckerna Huset med den blinda glasverandan, Det stumma rummet och Hudlös Himmel är berättelsen om Toras liv. Hennes far var en tysk soldat, och det gör henne inte särskilt populär i den norska byn där hon växer upp. Dessutom utsätter hennes styvfar henne för övergrepp. Hon har inget lätt liv, Tora. Och det är inte ljusa böcker. Men de är väldigt starka. Och väldigt bra.




  • Listor på fler böcker att läsa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar