tisdag 12 oktober 2010

Föräldrarperspektiv

Vi fick denna text av en mamma till en utsatt dotter. Läs mer om hennes kamp på bloggen I ondskans tid

Tack för att du delar med dig!

Värme och styrka

/Överlevare

************

Jag är en 38-årig mamma till en dotter som utsatts för sexuella övergrepp av sin styvfar. Övergreppen mot min dotter började när hon var ca 9 år och fortsatte tills hon var 15 år då hon polisanmälde honom.

Jag fick beskedet genom en kompis till min dotter. Jag var på jobbet, släppte allt och åkte dit. Jag hittade henne kraftigt berusad, vaggandes fram och tillbaka till en entonig ångestfylld gråt. Den uppskärrade kompisen berättade att kvällen hos styvpappan totalt hade urartat, vilket lett till att dottern fullkomligt exploderat i berättelser om övergrepp och våldtäkter som pågått sedan hon var 9 år. Dottern hade sedan själv ringt och gjort en polisanmälan. Min modiga vackra unge. Kvällen avslutades med ett besök på akut-BUP. Livet blev aldrig detsamma mer.

Efter den kvällen har vi tillsammans kämpat oss igenom polisförhör, BUP-besök, kontakter med socialtjänsten, advokatsamtal och en rättegång. Vår förövare friades i Tingsrätten men fälldes till tre års fängelse i Hovrätten. Han började avtjäna sitt straff i juni i år. Mina tankar går ut till alla utsatta barn och föräldrar vars förövare blir friade. De är många. Hur orkar man gå vidare efter det? Jag antar att man måste.

Det klokaste jag har gjort som förälder, och som jag varmt rekommenderar, är nog att kontakta en anhörigförening. Det finns flera bra. Vår har stöttat oss genom hela processen och kommit med oerhört värdefulla tips och råd. Dessutom kändes det väldigt tröstande att möta personer som var eller hade varit i samma situation. För ensam känner man sig. Vår föräldraförening fanns till och med med oss under den två dagar långa rättegången. Jag kan inte tacka dem nog för deras stöd.

Som förälder har jag genomgått alla känslor av skam, skuld, sorg, ilska och maktlöshet man kan tänka sig. Min dotter lider av PTSD (Post Traumatiskt Stress Syndrom) i sviterna från övergreppet, men har så smått börjat återgå till en vardag igen, så visst finns det hopp om en ljus framtid för henne. Det har dock krävt ett hårt arbete och åtskilliga timmar på BUP.

Förutom att blogga om detta ämne i min blogg I ondskans tid arbetar jag på två böcker om sexuella övergrepp. En annan dröm jag har är att någon gång få åka ut och föreläsa i ämnet. Det är min fasta tro att dessa brott kan bekämpas med hjälp av modiga vuxna som på olika sätt förmedlar att detta inte är okej! Därför driver jag den här kampen...


*****************

1 kommentar:

  1. Tack för att jag fick läsa. Glad att det finns föräldrar som du.

    Kämpa vidare!

    SvaraRadera