måndag 9 mars 2015

Dela med dig!

Du vet väl att du är mycket välkommen att dela med dig av något på Överlevare. Du kan gästblogga, dela med dig av en dikt, musik, eller egen erfarenhet av något som är relevant för Överlevare och våra besökare. Under rubriken Överlevare berättar hittar du andra som gjort det.

Idag delar Yvonne Kullenstjärna med sig av en text. Du finner den här nedan. Vill du besöka Yvonnes blogg - klicka HÄR.


"Triggers och stressorer

”Det går aldrig att glömma men det går att lära sig att leva med det” 

Nu var det läge sedan det hände, men det hände idag. Jag vaknade på morgonen och bestämde mig för att åka till en av våra second hand butiker. När jag sedan strosade omkring där och tittade runt om på hyllorna så plötsligt hände det. Jag var inte beredd utan det slog bara till. Rätt in i magen in i hjärtat, håren ställde sig på mina armar andningen ökade och illamåendet kom som ett brev på posten.
 Först blev jag helt förstelnad och fattade inte vad som hände, visst såg jag frukttallrikarna som stod på hyllan. Samma frukttallrikarna som vi hade haft i finrummet när jag var barn. Stress påslaget ökade enormt och jag skulle kunnat rusat ut från butiken i ren panik.
 Jag hade mött på en triggers, en triggers som påminde mig om min barndom, något som påminde mig om honom min fosterfar och dom sexuella övergrepp som han utsatte mig för, allt bara flög på mig.
För fem år sedan hade jag aldrig fattat vad som hänt utan jag hade gått ur butiken med klumpen och olustkänslan. Precis så har det varit för mig i alla år. Jag har fått klumpar i magen, jag har fått olustkänslor, jag har känt illa mående och sist men inte minst ångesten. Ångest kunde vara i flera veckor, det var en vardag för mig.
 Idag tog det några minuter och jag samlade allt på plats i mitt huvud diskuterade med mig själv använde mina redskap, vips så släppte det, phu… Vilken underbar känsla att kunna styra och bestämma själv, jag är så tacksam.

 ”Det går aldrig att glömma men det går att lära sig att leva med det” "

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar